Aktuális híreink
Londonban, az új, tisztán elektromos Enyaq jobb első ülésén, egy tesztút során adott exkluzív interjút Klaus Zellmer, a Škoda vezérigazgatója. A beszélgetésből világosan kirajzolódik, merre tart a cseh márka: hogyan készül a tisztán elektromos korszakra, mit gondol a kínai autógyártókról, és miként látja a sportos Škodák jövőjét.Elektromos irányváltás – nem divat, stratégiaZellmer szerint az Enyaq nem csupán egy új modell, hanem egy fontos lépés a Škoda átalakulásában. A márka komolyan veszi az elektromos átállást, és a következő években több új villanyautóval is bővíti kínálatát – különböző méretben és árkategóriában. Az alapot a Volkswagen MEB-platformja adja, amely rugalmas és jövőálló műszaki hátteret biztosít a fejlődéshez.A belépő EV: Škoda EpiqA márka „kapudrogja” az eelektromos autózáshoz az Epiq lesz, amelynek ára kb. 25 000 eurótól indul majd. 4,1 méteres hossz, akár 490 literes csomagtartó és 400 km körüli WLTP-hatótáv várható. A sorozatgyártásra hangolt verzió 2026-ban mutatkozik be. Az Epiq lényege: tágas, okos, egyszerűen kezelhető villanyautó, olyan áron, amin már sokan elgondolkodnak a váltáson.Benzines modellek – még hosszú ideig velünk maradnakBár a fókusz az elektromobilitáson van, Zellmer szerint a hagyományos hajtásláncok szerepe még nem ért véget. A benzines és hibrid modellek továbbra is fontos részét képezik a kínálatnak, különösen olyan piacokon, ahol az elektromos infrastruktúra még gyerekcipőben jár, vagy ahol a vásárlók elsősorban a megszokott technikát keresik.Kínai kihívás – mivel válaszol a Škoda?A kínai márkák rohamos térnyerése Európában komoly versenyt jelent. A vezérigazgató úgy látja, a Škoda ereje az egyszerűségben, a megbízhatóságban és a praktikus megoldásokban rejlik – mindezt megfizethető áron. A márka célja, hogy ezekre az értékekre építve kínáljon vonzó alternatívát a feltörekvő riválisokkal szemben.A Volkswagen-csoporton belülA Škoda a VW-csoport tagjaként komoly előnyöket élvez: hozzáfér a legmodernebb technológiákhoz, közös fejlesztési platformokhoz, és jelentős gyártási kapacitással bír. Zellmer szerint ez a háttér lehetővé teszi, hogy a márka versenyképes maradjon, miközben megőrzi saját karakterét.India – a következő nagy lehetőségA beszélgetés során India is szóba került, mint feltörekvő piac. Zellmer úgy véli, a helyi igényekhez igazított, helyben tervezett és gyártott, megfizethető, tartós modellek jelenthetik a kulcsot a sikerhez. A Škoda számára ez nemcsak új piac, hanem lehetőség arra is, hogy globálisan is erősödjön.Sportos Škodák – visszatérés a vezetési élményhez?A végén egy izgalmas téma is előkerült: mi lesz a sorsa a sportos Škodáknak? Zellmer megerősítette, hogy a márka nem mond le az autózás élményéről sem. Ezért a jövőben ugyanúgy várhatók lendületesebb, dinamikusabb modellek – olyan autók, amelyek nemcsak praktikusak, de vezetni is élvezet őket. Legyen szó hagyományos vagy tisztán elektromos modellekről. Jó példa minderre a nemrég bemutatott elektromos Elroq RS, vagy a hagyományos benzinmotorral hajtott Kodiaq RS.„Simply Clever” a digitális korbanA Škoda a digitális szolgáltatásokat (töltéstervezés, OTA-frissítés, asszisztensek) a jövőben is az érthető, „nem túlkomplikált” kezeléssel szeretné párosítani. A filozófia: a technológia a vezetőt szolgálja, nem fordítva. Így megmaradnak, illetve visszatérnek a fizikai kezelőgombok a modellekbe, de a mai kor követelményeihez igazítva. Jó példa erre a Superb illetve Kodiaq fűtésvezérlő “Smart Dials” gombegyüttese, amely az alapfunkción kívül egy átgondolt és ügyes megoldással több dolog vezérlésére is lehetőséget ad a vezetőnek.Ezek alapján a Škoda jövőképe tisztán körvonalazódik:Villanyautók: A márka elkötelezetten halad az elektromos átállás felé, és 2026-ban a skála mindkét végén meghatározó modellek bemutatására készül.Hagyományos hajtásláncok: A benzines és hibrid modellek továbbra is fontos szereplők.Versenyképesség: A kínai márkák kihívására minőség és értékarány a válasz.Csoportszintű előnyök: A VW-csoport erős technológiai hátteret biztosít.Globális terjeszkedés: India kiemelt stratégiai célpont.Sportos modellek: nem tűnik el a sportos vezetési élmény a Škoda kínálatába. Csakaskoda.hu
Napsütés, harminc fok felett, izzó kormánykerék. Egy jól működő klíma ilyenkor nem luxus, hanem szükséglet. De ahhoz, hogy a hűsítés ne forduljon át torokkaparásba, égő szemekbe vagy megfázásos tünetekbe, érdemes tudni, hogyan használd okosan. Mert a klíma lehet a legjobb barátod is – csak ne legyen belőle ellenség.A hőmérséklet: nem a verseny, hanem az egyensúly a cél!Sokan esnek abba a hibába, hogy 31 fokos kánikulában 18-ra tekerik le a hőmérsékletet, mintha sarkvidéki hideget akarnának varázsolni a kocsiba. A tested viszont nem így működik. A hirtelen hőmérséklet-váltás könnyen megviselheti a szervezeted, főleg, ha hosszabb útra indulsz. Épp ezért érdemes betartani egy egyszerű szabályt: a beltéri és a kültéri hőmérséklet között ne legyen több mint 5 °C különbség. Ez általában elég ahhoz, hogy az utastér kellemes legyen, miközben nem kap sokkot a tested.Szellőztetés: az első mozdulat, amit induláskor érdemes megtenniAmikor beszállsz a napon parkoló autóba, előbb mindig engedd ki a forróságot. Nyisd ki az ajtókat pár másodpercre, vagy ha csak rövid időre álltál meg, tekerd le az ablakokat és menj egy pár métert nyitott ablakokkal. Így nem a klímának kell teljes erőből lehűtenie a szaunává melegedett kabint – és te sem kapod egyből az arcodba a jéghideg levegőt. Az út végéhez közeledve érdemes „visszamelegíteni” a kabint: lassan emeld meg a hőmérsékletet, hogy kiszálláskor ne legyen túl nagy az átmenet. Ezzel nemcsak a komfortérzeted javul, hanem a szervezetedet is kevésbé terheli meg a változás.Mire való igazán a klíma?A légkondi nem csak arról szól, hogy ne izzadj vezetés közben. Ennél sokkal több haszna van. A hűvös, száraz levegő javítja a vezető koncentrációját, ami különösen hosszabb, fárasztó utaknál fontos. Ha gyerek vagy kisállat van a hátsó ülésen, a klíma szó szerint életmentő lehet a dugóban – egy túlmelegedett utastér ugyanis gyorsan veszélyessé válhat. A korszerű rendszerek ráadásul nemcsak hűtenek, hanem szűrnek is. A pollenszűrő segít csökkenteni az allergéneket, a belső levegőkeringetés pedig tisztábban tartja a kabin levegőjét. És igen, télen is van értelme bekapcsolva tartani a rendszert, hiszen a klíma szárítja a levegőt – így gyorsabban eltűnik a szélvédő párája.Automatika: ha rábízod, jobban csináljaA legtöbb modern autóban az automata klímavezérlés meglepően intelligens. Szenzorok figyelik a hőmérsékletet, a nap beesési szögét, sőt, azt is, hogy a kocsi melyik oldala melegszik jobban. Neked csak annyi a dolgod, hogy bekapcsolod az AUTO módot – és hagyod, hogy a rendszer tegye a dolgát. Nem kell tekergetni, kapcsolgatni, állítgatni. Kíméletes, hatékony és kényelmes.Ha kézzel állítasz rajta: gondolj az irányraTermészetesen előfordul, hogy manuálisan szeretnéd beállítani a légáramlást. Ebben az esetben nem mindegy, merre fúj a levegő. A legjobb, ha az oldalsó rostélyokat az ablakokra irányítod, a középsőket pedig felfelé. Így nem közvetlenül az arcodra fúj a hideg levegő, hanem keringeni kezd az utastérben – ez kellemesebb és egészségesebb is.Sokan ott hibáznak, hogy lezárják a szellőzőrostélyokat, amikor zavaróvá válik a hideg. Ehelyett érdemes inkább másfelé irányítani a kifújást. A zárt rostély rontja a hatékonyságot, és a párásodás ellen sem segít annyira, mintha szabadon áramolna a levegő.A klímát is karban kell tartaniAhhoz, hogy a rendszer hosszú távon jól működjön – és ne fújjon penészes szagot induláskor –, évente legalább egyszer érdemes fertőtleníttetni és átvizsgáltatni. A pollenszűrőt is rendszeresen cserélni kell, lehetőleg gyári vagy jóváhagyott minőségű alkatrészre.A klímakompresszort érdemes már az út vége előtt néhány perccel kikapcsolni, így a rendszer kiszárad, és csökken a penészedés esélye. Az utolsó percekben a ventilátor tovább dolgozhat – ez a megoldás tisztábban és egészségesebben tartja a rendszert.Ne feledd azt sem, hogy a klíma szárítja a levegőt – és ezzel együtt a nyálkahártyádat is. Ezért fontos, hogy utazás közben is igyál eleget. Ha pedig tartósan fennálló tüneteket tapasztalsz – például torokkaparást, szemszárazságot vagy izomfeszülést –, finomíts a beállításokon, és ha szükséges, kérj orvosi tanácsot.A lényeg rövidenA klíma nem ellenség, sőt: ha jól használod, hű társad lesz a legforróbb napokon is. Indulás előtt szellőztess, tartsd ésszerű keretek között a hőmérséklet-különbséget, engedd dolgozni az automatikát, és figyelj az irányított légáramlásra. A karbantartást ne hanyagold el – ez nemcsak a komfortérzeted, hanem az egészséged miatt is fontos.Egy kis tudatossággal a nyári vezetés is lehet hűsítő élmény, nem túlélés. Csakaskoda.hu
Négy generáció, öt millió eladott autó 26 év alatt – és még a crossoverek és SUV-ok korában is jól teljesít. Ez a Fabia, amely az Octaviával együtt a Škoda modern kori sikertörténetének egyik alappillére lett. Az első generáció ötajtós ferdehátúként debütált, hossza alig érte el a négy métert. Kevesebb mint egy évvel később jött a kombi, majd 2001-ben a négyajtós szedán is megérkezett. A ma már ikonikus formaterv Dirk van Braeckel főtervező és csapatának munkája. A Volkswagen-csoport modern PQ24-es padlólemezére épült, és széles motorválasztékot kínált: az alap 1.0 literes, négyhengeres MPI-től (37 kW) és az 1.2-es háromhengeres HTP-től (40 kW) egészen a sportos RS változat 1.9 TDI motorjáig (96 kW). A Fabia első generációja volt a legsikeresebb: kilenc év alatt 1.788.063 példány talált gazdára. Bár tömegmodell volt, akadt néhány különleges változata is, amelyek nemcsak a gyűjtőknek lehetnek érdekesek. Ilyen volt például a kétliteres benzines változat, amelyből csak 593 darabot adtak el, ezeket is mind a cseh piacon. A sárga Sprint fényezésű modellek is ritkák – mindössze 2313 készült belőlük 2002-ig. A legritkábbak közé tartozik a Felicia Hot Chili névre keresztelt, piros metálfényű verziója is, amelyből csupán 442 darabot adtak el 2000-ben.A második generációt 2007 tavaszán mutatták be a Genfi Autószalonon. Továbbra is a PQ24 platformra épült, de 22 mm-rel hosszabb és 47 mm-rel magasabb lett. Itt is volt kombi és RS (ezúttal 1.4 TSI motorral), újdonságként pedig megjelent a Scout terepesített változat is. Ekkor jelent meg először a ma már megszokott Monte Carlo felszereltségi szint is. A harmadik generáció premierje a 2014-es Párizsi Autószalonon volt. Az újabb PQ26-os platformra épült, méretei jelentősen változtak: 90 mm-rel szélesebb, 30 mm-rel alacsonyabb lett. Itt jelentek meg az első komolyabb vezetéstámogató rendszerek is, például a Front Assist, az adaptív tempomat és a fáradtságfigyelő. A 2018-as frissítés után már LED-es fényszórók és holttérfigyelő is rendelhető volt. A jelenlegi, negyedik generáció 2021 óta van piacon, kizárólag ferdehátúként. Az MQB A0 platformra épül, hossza meghaladja a 4,1 métert, csomagtartója 380 literesre nőtt. Modern extrái között megtalálható az automatikus parkolás, a 2.0-s vezetéstámogató rendszer adaptív tempomattal, sávtartó automatikával, valamint prediktív gyalogos- és kerékpárosvédelem is.És a történet még korántsem ért véget – Andreas Dick, a Škoda Auto igazgatótanácsának tagja szerint:„Tekintettel arra, hogy a jelenlegi, negyedik generáció modern technológiát, sok biztonsági funkciót, gazdaságos és praktikus kialakítást kínál, a Fabia gyártását 2030 után is folytatni fogjuk.” Csak a skoda
Kompakt, vadonatúj formanyelvvel és tisztán elektromos hajtással. Az új Škoda Elroq könnyedén meggyőz téged is.