Újdonság a ŠKODA-ról
2021.06.13.

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV – Elektromos, érzelemdús, dinamikus

Új, tisztán elektromos, akkumulátorhajtású SUV-modelljéhez is kínálja sportos felszereltségi változatát a ŠKODASportos megjelenés számos fekete részlettel és a karosszériát mélyebbre süllyesztő sportfutóművelHárom teljesítményszint, valamint hátsó- vagy összkerékhajtás
skoda

Mladá Boleslav/Budapest, 2021. június 14. – A ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV az új, tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású Mladá Boleslav-i SUV-modell eddigi legsportosabb változata. Megjelenését számos fekete részlet és nagyméretű kerekek határozzák meg, emellett a karosszériát mélyebbre süllyesztő sportfutómű kínálja a vezetés különösen dinamikus élményét. A beltérben szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatású dekorbetétek, háromküllős multifunkciós sportkormány és integrált fejtámlákkal kiformált sportülések gondoskodnak sportos hangulatról. A ŠKODA AUTO ezzel új zászlóshajója kínálatába is bevezeti a SPORTLINE modellváltozatot, mégpedig mindjárt három teljesítményszinten: a 132 kW* teljesítményű ENYAQ SPORTLINE iV 60 és a 150 kilowattos* ENYAQ SPORTLINE iV 80 egyaránt hátsókerékhajtással készül, míg az ENYAQ SPORTLINE iV 80x két elektromos motorjával 195 kW** teljesítményt és összkerékhajtást kínál.


A SPORTLINE változatok a ŠKODA modellportfóliójának szerves részei. E hagyományt folytatja a cseh autógyártó első tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású SUV-modelljével is, amikor a ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV verzióval bővíti kínálatát. Az itt az alapkivitelhez tartozó sportfutómű modellspecifikus hangolású rugókat és lengéscsillapítókat tartalmaz, s elöl 15, hátul 10 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. A sportos megjelenést a karosszéria színére fényezett lökhárítók és oldalsó küszöbborítások is hangsúlyozzák. Az elektromos SUV-modell hátsó- és összkerékhajtásával is minden körülmények között hatékony vonóerőátadási képességekkel rendelkezik, magabiztosan továbbítva az útfelületre elektromos hajtásrendszere teljesítményét. Az elektromos motorok konstrukciójukból adódóan már induláskor csaknem teljes egészében rendelkezésre bocsátják maximális forgatónyomatékukat, az autó aljában, a tengelyek között elhelyezett nagyfeszültségű akkumulátor pedig alacsony tömegközéppontról gondoskodva a jármű mozgékonyságára és kanyarbeli menettulajdonságaira is kedvező hatást fejt ki. A sportfutómű speciális hangolásának köszönhetően a ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV dinamikusabb, a gyors kanyarokban pedig karosszériája mérsékelt oldalirányú dőlése jellemzi. Az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás sportosabb irányíthatósági tulajdonságokat tesz lehetővé.


Két motor és összkerékhajtás az ENYAQ SPORTLINE iV 80x számára

A legerősebb változat az ENYAQ SPORTLINE iV 80x, amely az első tengelyén elhelyezett második villanymotorjának köszönhetően összkerékhajtással juttatja tekintélyes teljesítményét az útra. A két elektromos gép együttesen 195 kW** teljesítményt produkál és 425 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Elsődleges hajtásként a hátsó tengely állandó gerjesztésű szinkronmotorja szolgál, amelynek teljesítménye 150 kW*, maximális forgatónyomatéka 310 newtonméter, legnagyobb fordulatszáma pedig 16 000 1/min, s feszültségátalakítóval (inverter) és egyfokozatú áthajtóművel közösen párhuzamos tengelyű elrendezésben üzemel. A szinkronmotort nagy teljesítménysűrűség és magas hatásfok jellemzi.

Teljesítménye széles fordulatszám-tartományon állandó és folytonos teljesítménykarakterisztika jellemzi. Az első tengelyen feszültségátalakítóval (inverter) és egyfokozatú áthajtóművel kiegészített, koaxiális elrendezésű aszinkronmotor működik, amelynek teljesítménye 80 kW*, maximális forgatónyomatéka 162 newtonméter, fordulatszámcsúcsa pedig 13 500 1/min. Az aszinkronmotorok előnyei a rövid időtartamú túlterhelhetőség és a kis ellenállási veszteség, így kiválóan alkalmasak az átmenetileg aktiválható kiegészítő aggregát (Boost) feladatára. Az ENYAQ SPORTLINE iV 80x a 82 kWh energiatároló képességű akkumulátorral készül, hatótávja így a WLTP-ciklus szerint az 500 kilométert*** is meghaladja. Maximális sebessége 160 kilométer/óra.


Két további hajtásrendszer kínálata

A hátsókerékhajtású ENYAQ SPORTLINE iV 60 hátsó tengelyen működő elektromos motorja 132 kW* teljesítményt produkál, míg az ENYAQ SPORTLINE iV 80 hátsó motorjának teljesítménye 150 kW*.


Fékrendszer nagy lassulási teljesítménnyel és energia-visszatáplálással

A fékpedálra lépve az ENYAQ SPORTLINE iV elsősorban különösen hatékony mozgásienergia-visszatáplálási rendszerét (rekuperáció) használja a lassuláshoz, amennyiben az akkumulátorban épp elegendő tárolókapacitás áll rendelkezésre. Az elektromos motor ekkor generátorüzemre váltva növeli a gazdaságosságot és a hatótávot. A fékezés során felszabaduló energia így nem megy hő formájában veszendőbe, hanem részben elektromos energiává alakítva az akkumulátor tárolhatja. Szükség esetén az üzemi fékrendszer is automatikusan működésbe lép. A vezető a kormánykerék szériafelszereltséghez tartozó kapcsolóbillentyűivel bármikor manuálisan állíthatja a rekuperáció, s ezzel a fékrásegítés mértékét. Elöl belső szellőzésű tárcsafékek dolgoznak, míg a hátsó fékeket a rekuperáció következtében csupán kismértékű igénybevétel jellemzi. Ennek megfelelően itt robusztus dobfékeket alkalmaztak a tervezők, amelyek zárt felépítésüknek köszönhetően különösen védettek a korrózióval szemben.


Dinamikus megjelenés fekete karosszéria-kiegészítőkkel

Számos, fényes fekete elem azonosítja az ENYAQ SPORTLINE iV változatot már első pillantásra jellegzetes ŠKODA SPORTLINE modellként. A markáns ŠKODA-hűtőrács szegélye éppúgy fényes fekete, mint az Air Curtain elemek C-alakú keretei. Mindez eltérő színű kontrasztot eredményez a karosszéria színére fényezett, dinamikus kialakítású első lökhárítóval, amely méhsejtmintázatú rácsozattal fedett nagyméretű központi légbeömlő nyílást foglal magában és légterelőperemmel is kiegészül. Fényes fekete stílusjegyként tűnnek fel továbbá a külső visszapillantó tükrök házai, az ablakszegélyek és a tetősínek, valamint a modellspecifikus hátsó lökhárító diffúzoreleme. A hátsó lökhárító éppúgy a karosszéria színére fényezett, mint az oldalsó küszöbborítások. A csomagtérajtó önálló betűkből álló „ŠKODA” felirata és a típusjelzés szintén fényes, míg a tetőlégterelő matt fekete bevonatot kap.


Nagyméretű kerekek és sötétített üvegek

Az ENYAQ SPORTLINE iV dinamikus megjelenését az aerodinamikailag optimalizált kialakítású, nagyméretű könnyűfém keréktárcsái is hangsúlyozzák. Az antracitárnyalatú Vega keréktárcsák peremátmérője 20 col, a 21 colos Betria pedig fekete fényezéssel rendelhető. A gumiabroncsok esetében az öntömítő SEAL-technológiát alkalmazták. Ez a futófelület például vékony szög, törött üvegdarab vagy éles kő okozta, kisebb sérüléseit a gumiabroncsban található viszkózus anyaggal zárja le automatikusan, így nem szükséges azonnal kereket cserélni. A sötétített hátsó szélvédő és hátsó oldalablakok (Sunset) szintén a sportos megjelenést emelik ki, nyáron pedig hűvösebb beltérről gondoskodnak. Az első és hátsó oldalablakok akusztikai üvegezése speciális fóliájának köszönhetően mérsékli az utastér zajszintjét.


Már alapkivitelben teljes-LED Matrix-fényszórók és teljes-LED hátsó lámpák

A teljes-LED Matrix-fényszórók az ENYAQ SPORTLINE iV alapfelszereltségét bővítik. Mindegyik Matrix-távfénymodulban 24-24 önállóan szabályozható LED-egység teszi lehetővé a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül a távolsági fényszóró folyamatos használatát. Az intelligens fénytechnika automatikusan kiárnyékolja a fénykévékből a szélvédőn elhelyezett kamera által érzékelt járműveket, illetve a fényt visszaverő embereket és más objektumokat. Szintén az alapkivitelhez tartoznak a fényszórótisztító berendezés, valamint a kristályhatású felülettel kidolgozott és dinamikus irányjelzővel szerelt, ugyancsak teljes-LED technikájú hátsó lámpák. Igazi különlegesség az extrafelszerelésként rendelhető, innovatív Crystal Face, amelyben összesen 131 fénykibocsátó dióda (LED) világítja meg a hűtőrács függőleges bordáit és vízszintes sávját. A teljes-LED Matrix-fényszórók tompított- és távfény-LED-moduljai, illetve a nappali menetfény csíkja üdvözlő fényanimációval is szolgál.


Sportos Design Selection kivitel fekete kárpitokkal és karbonhatású dekorbetétekkel

Fekete kárpitok és szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatású dekorsávok határozzák meg az ENYAQ SPORTLINE iV utasterének stílusát. A tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású SUV-modellben olyan Design Selection összeállítások váltják fel a hagyományos felszereltségi szinteket, amelyek a modern lakókörnyezeteket idézik, miközben tökéletesen összehangolt színeket és anyagokat kínálnak. A SPORTLINE változat modellspecifikus Design Selection összeállításában integrált fejtámlákkal kiformált, fekete sportülések gondoskodnak minden menethelyzetben optimális oldaltartásról. Az üléseket Suedia mikroszálas szövet és bőr borítja, szürke szegélyekkel kiegészítve, míg a textil lábszőnyegek szürke nubukkal steppeltek. A műszerfalat fekete műbőrbevonat borítja, s a mennyezetkárpit is fekete. A műszerfal és az ajtókárpitok dekorbetétjei szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatásúak. A középkonzolon a sebességváltó kisméretű billenőkapcsolójának környezete éppúgy feketén fénylik, mint az elektromos rögzítőfék gombja. Az alumíniumdizájn pedálborítások szintén sportos, dinamikus stílusjegyek.


Multifunkciós sportkormány három küllővel, bőrbevonattal és kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal

A ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV háromküllős multifunkciós sportkormánya már az új ŠKODA-stílust képviseli. Bőrbevonatú karimája fűthető és szürke kontrasztárnyalatú varrások díszítik, alsó küllője pedig „SPORTLINE” feliratú plakettet hordoz. Könnyen kezelhető gombjai és recézett görgetőkerekei segítségével számos járműfunkció közvetlenül a kormánykerékről is vezérelhető. A középkonzol egyik gombja a 13 col képátlójú központi infotainment-képernyőn közvetlenül a szériafelszereltséghez tartozó Menetprofil-választás (Driving Mode Select) menüjébe vezet, ahol az Eco, Comfort, Normal, Sport és Individual profilok választhatók.


Új Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display)

Az extrafelszerelésként rendelhető head-up-kijelző az alapkivitelhez tartozó Digital Cockpit digitális műszeregység 5,3 col átlójú kijelzőfelületét egészíti ki és első ŠKODA-modellként az ENYAQ iV kínálatában kiterjesztett valóság (Augmented Reality) funkciókat is tartalmaz. A szélvédőn húzódó keskeny közeli mező felett a vezető közvetlen látóterében egy nagyobb vetítőmező látható, amelyen egyebek mellett olyan nagyobb szimbólumok jelennek meg, mint például a navigációs rendszer iránymutató nyilai, amelyek virtuálisan az autó elé, az útra vetítve tűnnek fel. A gyújtás bekapcsolásához - az alapfelszereltséghez tartozó Kulcsnélküli nyitás és indítás rendszerének (KESSY) köszönhetően - elegendő megnyomni az indítógombot vagy a fékpedálra lépni. Az autó elhagyásakor automatikusan lekapcsol a gyújtás.


Számos innovatív vezetői segédrendszer segít megelőzni az ütközést

A ŠKODA első tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modellje kategóriája egyik legbiztonságosabb járműve, amely a legmagasabb, vagyis az ötcsillagos minősítést érte el az Euro NCAP tesztek során. A ŠKODA legkorszerűbb vezetői segédrendszerei teljes palettáját kínálja az ENYAQ SPORTLINE iV számára. Az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Predictive Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészített Front Assist technikája, illetve a Hátsó keresztirányú forgalom asszisztenssel (Rear Traffic Alert) bővített Sávváltást segítő rendszer (Side Assist) más járművekkel és tárgyakkal ütközés, illetve a kerékpáros- és gyalogosgázolás veszélyére figyelmeztet. Ideális esetben a Front Assist meg is előzheti az ütközést vagy adott esetben a lehető legenyhébbre mérsékelheti következményeit. Mindemellett új vezetői segédrendszerek növelhetik tovább a biztonságot. Gyalogos- és kerékpárosgázolás, illetve a más járművekkel ütközés veszélye esetén a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) például a kormányzási nyomaték aktív növelésével támogatja a vezetőt, így segíti a szabályozott kikerülési manővert, illetve járul hozzá a baleset megelőzéséhez. A Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) balra forduláskor észlelheti időben a szemből érkező forgalmat, s figyelmeztetheti a vezetőt vagy akár automatikusan le is fékezheti az autót. A Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) az ajtók kinyitásakor hang-, illetve a külső visszapillantó tükör belső oldalán fényjelzéssel hívja fel a figyelmet, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít.


Kényelem és biztonság a Menetasszisztenssel (Travel Assist)

A Menetasszisztens (Travel Assist) a jármű hossz- és keresztirányú irányításában segíti aktívan a vezetőt és az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control) mellett az útépítési szakaszokat is érzékelő Adaptív sávtartás-asszisztens (Adaptive Lane Assist), a Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), valamint a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) technikáit is magában foglalja. Egy gombnyomás a multifunkciós kormánykeréken, és aktív e rendszer, amellyel az ENYAQ SPORTLINE iV tartja az éppen igénybe vett forgalmi sávot és automatikusan felügyeli az elöl haladó mögötti követési távolságot. A Travel Assist segítségével az ENYAQ SPORTLINE iV önállóan megállhat, elindulhat, közlekedési torlódásban pedig önműködően követheti az előtte levő járművet. A Travel Assist a kijelzőkön a jármű környezetét is megjeleníti, a vezető így mindenkor figyelemmel kísérheti, milyen objektumokat érzékeltek az autó szenzorai. A Travel Assist használatához a vezetőnek a kormányon kell tartania a kezét. Ha a jármű azt észleli, hogy a vezető nem kormányoz, nem fékez és nem is gyorsít, a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) először vizuális, illetve hangjelzéssel, valamint rövid fékezéssel figyelmezteti. Ha a vezető nem reagál, a Vészhelyzet-asszisztens bekapcsolja a vészvillogót és az éppen igénybe vett forgalmi sávban egészen megállásig fékezi az autót, majd vészhívást (eCall) indít.


Az év folyamán jelenik meg a következő fejlesztési lépcső, ahol a rendszer az útszűkületeken is átvezeti a járművet. Emellett városi forgalomban az autó oldalirányú vezetésében is segít, ennek érdekében pedig online az aktuális kollektív adatokhoz is hozzáférhet. Az irányjelző működtetésekor a rendszer segít a sávváltásban, szűk kanyarokban pedig támogatja a kormányzást. A Előretekintő adaptív sebességszabályzás (Predictive Cruise Control) ezután már az online forgalmi információkon keresztül jelentett akadályokra is reagálhat. Mindezeken túl az extrafelszerelésként kínált Parkolási asszisztens (Park Assist) – amely eddig a hossz- és keresztirányú parkolóhelyek esetében be- és kiálláskor a kormányzás feladatát vette át – új intelligens fejlesztési lépcsőjében a gyalogosgázolás és a tárgyaknak ütközés megelőzése érdekében már automatikusan fékezhet is. A Környezetmegfigyelő rendszer (Area View System) négy kamerájával felülnézetből jeleníti meg az ENYAQ SPORTLINE iV és közvetlen környezete képét, még az ugyancsak opcionális tolatókameránál is jobb áttekintést nyújtva.


Proaktív utasvédelem és akár kilenc légzsák

Ha minden vezetői segédrendszer ellenére is ütközés veszélye áll fenn vagy a vezető pánikfékezést kezdeményez, a Proaktív utasvédelem (Crew Protect Assist) automatikusan óvintézkedéseket tesz az utasok lehető leghatékonyabb védelme érdekében. Ennek során ütközés, kisodródás vagy borulás veszélye esetén megfeszíti a biztonsági öveket és felhúzza az ablakokat, illetve zárja az elektromos panorámatetőt. Ütközéskor akár kilenc légzsák is óvhatja az ENYAQ SPORTLINE iV vezetőjét és utasait. Alapfelszerelés a fedélzeten a vezető- és utasoldali első légzsák, valamint az első oldallégzsákok és a két fejlégzsák. Utóbbiak függönyhöz hasonlóan fedik el az első és a második üléssor melletti oldalablakokat. Az első ülések közötti Központi légzsák (Central Airbag) akadályozza meg, hogy ütközéskor az elöl ülők teste egymásnak csapódjon. Hátul a külső üléshelyekhez extrafelszerelésként rendelhető oldallégzsák.




* Bizonyos körülmények között nem áll teljes egészében rendelkezésre a maximális rendszerteljesítmény. Az egyes menethelyzetekben rendelkezésre álló teljesítmény különböző tényezők függvénye, mint például a környezeti hőmérséklet, valamint a nagyfeszültségű akkumulátor a töltöttségi szintje, hőmérséklete, állapota és kora.


** Maximális elektromos teljesítmény 195 kW: az UN-GTR.21 szerint meghatározott maximális teljesítmény, amely legfeljebb 30 másodpercig vehető igénybe. Az egyes menethelyzetekben rendelkezésre álló teljesítmény olyan különböző változó tényezők függvénye, mint például a külső hőmérséklet, valamint a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje, hőmérséklete és állapota, illetve fizikai öregedése. A maximális teljesítmény eléréséhez különösen is szükséges a nagyfeszültségű akkumulátor 23 és 50 Celsius fok közötti hőmérséklete és 88 százalékot meghaladó töltöttségi szintje. Az eltérések – különösen az előbb említett paraméterek esetében – a teljesítmény csökkenéséhez vagy akár a maximális teljesítmény teljes elérhetetlenségéhez is vezethetnek. Az akkumulátor hőmérséklete közvetett módon, az állóhelyzeti légkondicionálás funkciójával is befolyásolható bizonyos mértékig, töltöttségi szintje pedig a töltési folyamat előtt egyebek mellett a járműben is beállítható. Az éppen rendelkezésre álló teljesítmény a jármű menetteljesítmény-kijelzőjén látható. A nagyfeszültségű akkumulátor kihasználható kapacitásának lehető leghatékonyabb megőrzése érdekében a napi használat során célszerű 80 százalékos töltési célértéket megadni (például a hosszútávú utazások előtt 100 százalékra módosítható).


*** Előzetes adatok